Xarxa per la sobirania energètica

Comunicat – Pla de Xoc Social Subministraments

Les mesures implementades pel Govern central arrel de la crisi generada per la COVID-19 per garantir l’accés a aigua, llum i gas són totalment insuficients. Per això, des de la Campanya Pla de Xoc Social, formada per centenars d’organitzacions, col·lectius i sindicats, plantegem una sèrie de mesures que considerem imprescindibles per donar resposta a la situació actual:

Subministraments garantits i gratuïts

El Govern, després de la pressió exercida per la societat civil, fa dues setmanes va anunciar la prohibició de tall a qualsevol consumidor domèstic en el seu habitatge habitual mentre duri l’estat d’alarma, però no va preveure cap mecanisme pels possibles impagaments que es puguin produir.

Ampliar la cobertura del bo social, un descompte del 25% només en la factura de la llum, als autònoms ens sembla una mesura del tot insuficient, no només perquè deixa fora molta gent afectada per aquesta crisi, sinó perquè el descompte en si és insuficient.

Per això, reclamem que a les persones que ja eren vulnerables abans de la crisi i aquelles que ho esdevinguin durant l’estat d’alarma tinguin els subministraments gratuïts, és a dir, que siguin les companyies d’aigua, llum i gas que assumeixin aquests impagaments.

És imprescindible demanar corresponsabilitat al sector privat, també en el cas dels subministraments, per fer front aquesta crisi i cal estudiar la possibilitat d’ampliar la mesura un cop s’aixequi la situació d’impagament.

Garantir el dret humà a l’aigua a tothom, sigui quina sigui la situació habitacional

Aquesta crisi ha posat en relleu la importància del dret humà a l’aigua en la salut de les persones. Ara més que mai és imprescindible que tothom tingui garantit l’accés a aigua.

Malauradament, l’escenari actual ha tret a la llum que encara a dia d’avui a l’Estat espanyol hi ha gent que va a buscar aigua a la font perquè no disposa de comptador a casa seva, moltes d’aquestes persones es troben en situació de vulnerabilitat i viuen en llars ocupades propietat d’algun banc o fons voltor.

Per això, reclamem comptadors socials d’aigua per a persones vulnerables que ocupen un habitatge per necessitat. Sigui quina sigui la situació habitacional de la família ha de tenir garantit el seu dret humà a l’aigua.

Acompliment del dret humà a l’aigua en assentaments informals on viuen jornalers del camp

Les condicions d’amuntegament i insalubritat imperants als assentaments informals de territoris com Huelva, Sevilla, Madrid, Almeria o Murcia no garanteixen una vida digna, higiene i salut dels jornalers que estan patint la vulneració del dret humà a l’aigua i al sanejament.

La crisi de la #COVID19 ens demostra com és d’essencial l’aigua per a garantir la salut.

És urgent la posada en marxa de mesures necessàries per garantir l’accés a aigua i sanejament en els assentaments informals dels jornalers del camp.

Prou talls indiscriminats als barris

Abans de la crisi de la COVID-19 barris sencers com Font de la Pólvora (Girona), Sant Roc (Badalona), Distrito Norte (Granada), etc. patien a diari talls indiscriminats per culpa de la mala gestió de l’empresa distribuïdora Endesa.

Malgrat la prohibició de tall implementada pel Govern fa unes setmanes, durant l’estat d’alarma aquests talls no s’han aturat i la situació de les famílies s’agreuja dia rere dia.

Per això, reclamem que el Govern obligui Endesa a aturar els talls indiscriminats en aquests barris.

I el dia després? I quan s’aixequi l’estat d’alarma què? La fi del confinament no pot ser una excusa per seguir vulnerant els drets de la ciutadania. L’energia i l’aigua han de ser universals i el seu accés no pot dependre de la situació econòmica de la família. Plantegem mesures pel dia després:

Principi de precaució: prohibició de tall d’aigua, llum o gas a famílies vulnerables

Un cop passi l’estat d’alarma és imprescindible incloure el principi de precaució a nivell estatal, és a dir, cap companyia d’aigua, llum o gas podrà tallar el subministrament sense preguntar abans a l’ajuntament si la persona que ha impagat la factura es troba en situació de vulnerabilitat.

Tarifa social automàtica en funció dels ingressos

El bo social de la llum és del tot insuficient perquè deixa molta gent fora, els descomptes són insuficients i la burocràcia un infern.

Per això reclamem, una tarifa social en funció dels ingressos de la família que sigui automàtica. No només en la llum sinó també en el gas i l’aigua.

Instal·lació de comptadors d’aigua, electricitat i gas natural a llars vulnerables en situació d’ocupació sense títol habilitant

Inversió i bon manteniment per part d’@Endesa a les xarxes de distribució dels barris de Sant Roc (Badalona), Font de la Pólvora (Girona), Distrito Norte (Granada), La Chanca (Almería) i tots aquells afectats per talls constants.

Condonació del deute acumulat en el marc de la Llei 24/2015 i signatura de convenis amb totes les companyies de subministrament per evitar l’endeutament de les famílies on com a mínim les empreses subministradores assumeixin el 60% dels possibles futurs impagaments.